#843:SEMUA TAK BETUL. LELAMA OTAK PUN JADIK TAK BETUL. PTPTN.

#843:SEMUA TAK BETUL. LELAMA OTAK PUN JADIK TAK BETUL. PTPTN.

“Mahkamah tak betul, ptptn tak betul, universiti tak betul, rakyat pembayar cukai tak betul, kerajaan pusat apatah lagi tak betul, semua tak betul, yang betul kamu dan parti sokongan kamu saja, eh kamu ingat kami semua bodoh sangat ke tak tau beza mana betul mana tak betul?”
“Masa kamu semua tandatangan persetujuan pembayaran PTPTN itu, kamu baca tak terma dan syarat semua? ke masa kamu sign tu kamu ghairah sangat nak duit beli henpon baru?

“Masa kamu masuk IPTA/IPTS tu ada ke wakil kerajaan datang acu pistol kepala kamu dan berkata ” Baik kamu sign surat ni dan ambil pinjaman, kalau tak aku tembak!” ada tak?

Itu antara tulisan Zulfikar Hazri di blognya Rasa Hati. 
Sebenarnya, apa yang diketengahkan Zulfikar Hazri melalui penulisannya perlu diberikan perhatian dengan menggunakan akal yang waras. 
Apapun, tulisan Zulfikar Hazri boleh dibaca di blognya di sini.
Zulfikar Hazri juga boleh dijejaki di akaun twitternya – @Zulfikarhazri

10 Replies to “#843:SEMUA TAK BETUL. LELAMA OTAK PUN JADIK TAK BETUL. PTPTN.”

  1. kalau dah pinjam bayarlah..itu memang adat meminjam kan?

    saya faham keadaan dengan kos sara hidup makin tinggi, pas tu keja pulak belum tentu (ade keja tapi memilih. nak gaji besar je. sabarlah ingat yang gaji besar2 tu setahun dua ke dia dok dapat?)keluar uni.hutang belajar pulak dah banyak…muda jadik bankrupt katanye.

    haih..kalau takmo jadik camtu, siang keja, malam belajar. Kau tak hutang sesiapa pun sebab tanggung sendiri.

  2. Bro, syukur aku ni adalah antara anak anak orang miskin yang menerima Dermasiswa dari JPA. Itupun masa aku nak gi oversea dulu, makbapak aku jual lembu 2 ekor (aku dah ganti balik tau, 4 ekor anak lembu, sekarang dah besar dah). Moralnya ialah, jika keputusan bagus, insyaAllah JPA akan taja kita.

  3. tak byr hutang hukumnya haram.tak kisah ar pasal menteri bagai berhutang tapi yg ko hutang tu silalah byr..besok ko mati katak kesian org hidup terpaksa langsaikan hutang ko…ishhh

    kawan i berhutang PTPTN,beli kereta honda,beli rmh,renovate bagai tapi bila bab byr hutang PTPTN,boleh dia jawap "alah bukan i sorang jer yg berhutang,malas lah nak byr"

    hahh?tgk…sanggup bergaya tapi hutang takmo byr.adoiii mmg dasar kencing org.

  4. bak kata dr M, cara terbaik nak tentang ptptn ialah JANGAN AMBIK. apa kejadahnya dah pulun perabih ptptn, pastu merepek mansuh. time dapat berjoli tak ingat.

    kawan aku sorang simpan duit ptptn dia, beli betul2 keperluan dan dia berjaya bayar balik dlm masa yg singkat, guna lebihan ptptn dia tu + saving.

    untuk genersi akan datang, bolehlah buat paperwork, sidang debat, jumpa and pledge/petition. tapi jangan ambil ptptn, gilah amik pinjaman zakat negeri etc

  5. Yg ngade2 p amik PTPTN tu pasai pa? yes, aku pon amik, tp pembayaran bkn satu isu sbb aku tau tu hutang aku.
    Yg diorg2 ni dah pinjam xnk byr n siap nak mtk lupuskn plak, aku nk tny sikit. kalau la korang bg pnjm duit kat org n org tu xnk byr, siap mtk halal padahal jumlah bkn kecik. Korang nak buat apa?
    Marah x?

    Pikir le der….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *