LOMBOK LAGI?

LOMBOK LAGI?

PETALING JAYA: Selepas enam hari mencari anak daranya yang hilang, seorang ibu pengsan apabila dihubungi anaknya dan memberitahu sudah berkahwin dengan lelaki Indonesia dan berada di Lombok Timur.
Zaiton Jaafar, 43, dari Felcra Tembeling Tengah, Kuala Tahan, Jerantut, Pahang berkata, kehilangan Norbaizura Mohd Salleh, 19, yang juga anak keempat daripada enam beradik disedari selepas rakan serumah lelaki Indonesia di Felcra itu menghubungi keluarganya dan memberitahu rancangan melarikan gadis terbabit, 5 Februari lalu.
Dia berkata, anggota keluarga dengan dibantu penduduk kampung melakukan pencarian selama enam hari di Jerantut sebelum ke Melaka selepas mendapat maklumat Norbaizura ada dilihat di negeri itu.
“Sehari selepas mengetahui dia hilang, saya membuat laporan di Pondok Polis Kuala Tahan sebelum kes dirujuk kepada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jerantut.
“Berdasarkan maklumat, kami cuba mencari Norbaizura di sekitar Jerantut sebelum pencarian diteruskan hingga ke Melaka apabila mendapat petunjuk baru.
Aku rasa kita perlu baling batu pada Mat Indon ni semua. Lastikkan batu, selepas kita tanya asal usul mereka. 
Tapi tepuk sebelah tangan takkan berbunyi kan? It takes two to tango. Yang budak perempuan ni pun, dah kau ni tak ada jantan lagi ke kat Malaysia? Mat Indon Lombok jugak yang kau kejar. 
Betul, cinta itu buta. And yes, marriage is an eye opener. Dah sampai sana, barulah meraung. 
We should do something. Aku rasa, disebabkan kita sendiri manjakan diaorang ni semua, dengan bersungguh sungguh nak ‘tolong’ bawak balik, maka naik tocanglah kan.
Apa kata kita letakkan jek satu kapal kat Lombok tu standby. Senang kalau nak kena bawak balik. Kumpul sekali, angkut sekali.
Dan lepas ni pun, pompuan pompuan yang tak sedar diri tak payahlah susah susah nak lari, buat jek rombongan terus ala ala pergi Langkawi nak beli pinggan mangkuk.
Apa ntah nak jadik, macam tak reti reti perempuan ni semua. Kalau kata buta huruf tak reti nak baca suratkhabar, ada TV, boleh dengar. 
Jangan bagi alasan kat Malaysia ni dah tak ada lelaki. Berlambak kan. Bukan setakat muka macam Mat Lombok, muka persis artis pun ada. Kau jangan nak tambah ajinomoto eh. Aku shaman nanti. 
Janganlah cari yang totally perfect sebab yang perfect tu biasanya gay.
Apapun, tahniahlah, hakikat sebenar disebalik cerita ini ialah, Norbaizura akan jadik glamer. Glamer lepas ni, sebab ada orang akan tolong bawak balik dia, glamer sebab dia akan cakap “susahnya idup kat Lombok”, dan glamer sebab gambar dia meraung dan berpeluk dengan ibunya selepas ‘diselamatkan’. 
Ohh, takyahlah guna perkataan diselamatkan atau dibawa pulang. Perkataan yang sesuai ialah “wanita tak sedar diri disuruh balik.”

26 Replies to “LOMBOK LAGI?”

  1. kadang2 cinta ni buat kita gile.. tapi klu nak gilekn cinta pun agak2 la kan..jangan buat orang lain naik giler pulak*ayat berbelit secara sengaja*

    klu aku yg jadi mak si baizura tuh.. dah tau plak ank aku kt lombok.. aku biarkan jek.. tu yang kau nak kan? jalan itu yang kau pilihkan? aku bagi makan kfc kat sini tapi kau sanggup makan bubur kat sanakan? hambikkkkk*emak garang*

  2. agak2 kalau bagi komen spt ni apa akan jadi kat aku…?

    muka depan paper:
    Gadis *bkn gadis dah tp wanita* yang dibawa pulang ke Malaysia akan dikenakan tindakan berkenaan urusan penghantaran/pengambilan gadis/wanita tersebut ke pangkuan keluarga.

    Sehubungan dengan itu, gadis/wanita terbabit akan diarahkan membayar balik kos yang telah digunakan sepanjang urusan tersebut @ boleh dikenakan hukuman sekiranya gagal berbuat demikian.

    Ini sebagai pengajaran kepada mana2 gadis/wanita di Malaysia sekiranya terjadi masalah seperti ini. Pihak berkenaan tidak akan teragak2 untuk tidak mendengar sebarang bentuk rayuan berhubung isu anak dilarikan/melarikan ke Lombok @ mana2 tempat diluar negara.

    Sekian, saya suke.

  3. sikit punya sedap dok kat malaysia ni, ke lombok jugak dia nak pergi…ape lah …kalau ye pun nak kawin mat indon kawin je lah..tinggal je la kat malaysia..dok kat lombok tu buat ape?..koman-koman pun dok malaysia paling malas pun boleh je kerja kat mekdonel ke kayafci ke ,kat lombok? degil la bebudak nih…ni yang buat mak aku tak bagi aku kawin orang sweden ni kangg…adehhh

  4. Life is all about making choices.

    Budak ni dah buat pilihan dia untuk ke Lombok. Biarlah dia. Nak meraung pun tak guna. Dah kawin bagai kan. Betullah tu "Marriage is an eye opener". Kalau dia nak balik, biar dia cari jalan sendiri nak balik, toksah buang duit sapa-sapa nak tolong bawak dia balik. Dah dia sendiri pandai pegi Lombok, mesti dia pandai balik ke Malaysia kan….

    Aku suka statement ni "Bukan setakat muka macam Mat Lombok, muka persis artis pun ada." <- proven.. hehehehehehheheh

  5. pandai2 lari ke lombok… nnt pandai2 la lari balik ke Malaysia ye, tolong jgn keluar skbar cerite derite xmakan kat sane n famili ko menangis siang-malam.. buat aku mnyumpah aje….

  6. Kalau expat dr Lombok ok kut sbb income rm20k-50k and 20% of them earn >50k

    Kalau rajin nx wk i upload gmbr dapur masak dia org tu, mana la tau kat sini ada yg nak kawin dgn org Lombok jugak.

  7. Bro, apa da dia orang tu sikit sikit Lombok – pastu lari naik sampan. Cubalah kawin larik dengan orang Singapore ke, Vietnam ke, Myanmar ke, Cambodia ke? boleh naik kapalterbang.. koh koh koh Color-blind betul. koh koh koh

  8. 1 day after v day, di Mc D alamanda mat tupai takut kena tembak ngan wa sebab tengah nak buh jus ngawan kat minah meLAYU agar mudah tok di touch n go kan… kasihan sebab nobody yang mau paperkan benda haram tapi nikah lombok halal jua diperlekehkan. just wait akhir next year. tak sabar mau lihat sendiri world war.

  9. BUKTI TUPAI TAPI TAK DIHINA:

    Siswi tunggang motor 300km
    Oleh Salman Hamat
    am@hmetro.com.my
    E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

    PONTIAN: Misteri ibu kepada bayi yang ditemui dalam mangkuk tandas di stesen minyak di Jalan Api-Api di sini, Ahad lalu, terbongkar selepas polis menahan seorang pelajar tahun akhir institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di rumah keluarganya, kelmarin.

    Ketua Polis Daerah Pontian, Superintendan Zahaliman Jamin ketika dihubungi berkata, gadis berusia 20-an itu ditahan selepas pihaknya mendapatkan gambarannya daripada pekerja stesen minyak berkenaan tidak lama selepas penemuan mayat bayi terbabit.

    “Hasil maklumat, lokasi kediamannya dikesan dan kami ke sana jam 9 malam Rabu lalu, sebelum menahannya bagi membantu siasatan.

    “Siasatan awal mendapati gadis itu melahirkan bayi lelaki berkenaan di dalam tandas rumah sewanya di Kuala Pilah, Negeri Sembilan,” katanya, semalam.

    Menurut Zahaliman, siasatan mendapati pelajar tahun akhir itu menunggang motosikal seorang diri sejauh kira-kira 300 kilometer dari rumah sewanya untuk ke stesen minyak berkenaan.

    Beliau berkata, gadis terbabit bimbang rahsianya melahirkan anak terbongkar dan nekad untuk cuba menutup perkara terbabit.

    “Siasatan mendapati bayi itu dipercayai meninggal dunia sehari selepas dilahirkan, gadis terbabit kemudiannya diserahkan kepada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Pilah untuk siasatan lanjut,” katanya.

    Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dan membuang bayi, sabit kesalahan membawa kepada hukuman penjara dua tahun, denda atau kedua-duanya sekali.

    Dalam kejadian jam 9 malam Ahad lalu, seorang pengawal keselamatan berusia 72 tahun terkejut apabila terjumpa mayat bayi di dalam tandas sebelum memaklumkannya kepada pekerja stesen minyak itu.

    Polis yang bergegas ke lokasi kejadian mendapati bayi yang dibungkus dengan kain berkenaan sudah meninggal dunia.

  10. Ntahnya..sebok2 dok bawak dorang balik..buang $$ masa dan tenaga..bior jer dorang kata sana..biar di rasaain lor… cinta sgt kan…pi hidup dgn cinta lombok korang tuh..budak2 pmpuan la ni..taktaw nak kata..mat lombok..mat bangla…mat afrika..ayat sikit cair….sek lum abis sbok nk bercinta..ni la gara2nya..pastu nanti tepon mak..nangis. citer kat lombok kena ke bendang..susah nak makan…abis masa ko lari kat sana ko tak pikir suma tu….nyusahkan org taw…

  11. Betul, budak2 pompuan sekarang ni tak baca paper dan tak peka agaknya. Dorang tak amik iktibar,konon kerana cinta la..Naik muak dengar/baca kes2 macam ni kat paper/tv.

    kesian dekat ibu bapa yang dok merayu anak suruh balik malaysia..Entah apa yang dorang suka kat lelaki lombok ni pun saya tak tau.

    kerajaan tak payah tolong bawak balik, biar dorang balik sendiri. sendiri cari susah..rasakan la..

  12. tu aa pasai..peh tu nyusahkan sume orang..heran toi bukan takde berita kuar hal susah idup kat sana..makan megi je laa itu ini..tambah perisa, siap dah beranak2.

    rasanyer ni trick je..

    abang lombok: adik, jom lari kawen kat lombok..jgn risau, adik nt nages2 kat mak pak kata susah idup sini, then mak pak p turun naik tangga wisma putra n tebalmuka mintak NGO tolong kutip adik..dapat laa balik FREE! peh tu jgn lupa mintak depa bawak abang sekali balik mesia ek!!

    adik mesia: ok abe sayang! muah2!!

  13. Yang macam artis yang macam Ajai ni ke?

    Tapi Ajai dah kahwin (lagi). Yang Ajai ni pun dah ada isteri. Kih3~

    Aku memang tak faham kenapa dorang still nak lari ke sana. Apakah sebab dalam sejarah sekolah menunjukkan kita serumpun, maka dorang nak feeling2 saudara?

    Pfft~

  14. bro, pendapat saya la. what if perempuan yang mana dah terpergi ke lombok tu dah kena guna-guna mamat lombok?

    kalau dah kena tu… mana sedar dah dengan dunia realiti, semua fantasi semata mata.

    sebabnya if perempuan tu waras, takde maknanya nak ikut mamat lombok yang kononnya 'kaya raya' tu balik kampung. eh! kalau dia kaya raya kat sana, buat apa datang sini jadi buruh weh? kau dah gila ke apa? orang gila pun tak gila macam kau lah.

  15. Jangan lepas ni ade Pemuda UMNO tolong bawak balik Baizura.

    Ni namanya carik pasal, kenapa nak ditolong, yang patut ditolong kalo budak2 pandai tapi takde duit nak blaja @ orang tua yg hidup kesusahan takda anak nak menjaganya.

    Muak dengar cerita perempuan kawen ngn orang Lombok ni.

  16. diorg nk rasa sgt pengalaman nk berak kene angkut air dr prigi pastu kene jln jauh sbb jamban tepi bendang..bygkn sakit perut kul 2 pagi..shift kuntilanak bru bermula..kt msia ni jamban dlm umah..tinggal duduk berangan jer..dh setel tarik air..apa la bongokss..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *